Piše: Gradimir Stanković
Vanredno stanje u kom se trenutno nalazimo značajno utiče na mnoge firme i dovodi u pitanje opstanak istih. Nažalost, niko ne zna koliko će dugo trajati, kao i sa kakvim ekonomskim efektima ćemo se suočiti nakon njega, ali to ne znači da trebamo sjediti skrštenih ruku i čekati rješenje.
Kada sve ovo prođe mnoge stvari će biti drugačije, uključujući i odnos kupaca prema online kupovini. U Bosni i Hercegovini eCommerce tržište u posljednjih nekoliko godina je bilo u ekspanziji, no postojao je veliki potencijal i prostor ako bismo ga uporedili sa nekim razvijenijim tržištima. Jedan od razloga sporog razvoja je bio i nizak stepen informatičke pismenosti i nepovjerenje kod mnogih korisnika.
Ali mnogi od njih su upravo u ovim trenucima primorani da intenzivnije koriste tehnologiju da bi ostali u kontaktu sa najmilijima, informisali se ili došli do neophodnih proizvoda.
Iz tog razloga smatram da je sada pravo vrijeme da digitalizujemo našu prodaju i na taj način barem ublažimo negativne efekte koje naši biznisi trpe, ali i spremimo se za budućnost.
Jedna od prednosti eCommerce-a jeste što postoji veliki broj platformi, alata i sistema, što nam značajno olakšava proces izrade i razvoja web trgovine. Trenutno najpopularniji CMS (Content Management System – sistem za upravljanje sadržajem), WordPress, i eCommerce dodatak, Woocommerce su moj izbor iz više razloga:
- WordPress je najpopularniji CMS u upotrebi – Preko 25% svih sajtova na Internetu je napravljeno u WordPress-u, što znači da iza vas stoji ogroman community, kao i veliki broj dodataka i tema koje možete koristiti
- Intuitivan i jednostavan za korištenje – Sam razvoj jednog web shopa može biti kompleksniji, zavisno od toga šta želite postići, ali jednom kada je razvijen vođenje tog web shopa (upravljanje sa narudžbama, artiklima, lagerom) je zaista jednostavno i većina osoba uz kratku obuku to može savladati
- Za razliku od mnogih sličnih rješenja, vi imate potpunu kontrolu – Možda ste čuli za Shopify, Wix i slične site builder alate. Za razliku od WordPress-a, ovi alati su u suštini SaaS (Software as a Service) što znači da te kompanije za vas vode brigu o hostingu, stabilnosti i mogućnostima sistema, a vi zauzvrat plaćate mjesečnu pretplatu. WordPress je self-hosted i open source, što znači da je vaš WordPress sajt potpuno vaš i u tom smislu nezavisan od WordPress-a kao organizacije.
U nastavku ovog članka objasniću vam korake koji su neophodni da biste podigli WordPress web shop. Bitno je naglasiti da je članak koncipiran kao orijentir sa neophodnim koracima, izvorima i resursima. Za specifična pitanja, kao što su “kako da promijenim ovu boju” moraćete istražiti tutorijale i resurse, jer je nemoguće pokriti tako veliki broj informacija u ovoj formi.
Pa da počnemo sa koracima.
Prvi korak za WordPress web shop– registracije adrese/domena
Domen odnosno adresa predstavlja naziv vašeg sajta – www.mojsajt.com. Ukoliko već imate vlastiti biznis, registrujte domen pod nazivom vašeg biznisa. Ukoliko je ekstenzija .com slobodna, odaberite nju. Ukoliko nije, dobra alternativa za web shopove su ekstenzije vezane za državu. Konkretno u Bosni i Hercegovini to je .ba ekstenzija.
Gdje registrovati domen:
Globalne ekstenzije – NameCheap, GoDaddy
Lokalne ekstenzije – Nic.ba
Trošak:
Domen se registruje na minimalno godinu dana i cijena zavisi od ekstenzije, kao i od firme preko koje obavljate registraciju. Za globalne ekstenzije (.com, .net, .org itd.) cijena je između 10 i 30 KM godišnje, dok je za .ba ekstenziju cijena 50 – 70 KM + PDV godišnje.
Drugi korak – kupovina hostinga
Hosting odnosno serveri predstavljaju fizičku lokaciju gdje će biti smješteni fajlovi vašeg web sajta. Ako je analogija domenu u fizičkom svijetu naša kućna adresa, onda je hosting kuća, cigle i beton koja se nalazi na toj adresi. Zakupom hostinga vi ćete zakupiti dio nekog servera – nešto naprednijeg kompjutera, na koji ćete smjestiti sve fajlove, slike, baze i drugi sadržaj koji će se nalaziti na vašem sajtu. O vrstama hostinga može se pisati mnogo, ali tim ćemo se baviti u nekom narednom članku. Ono što je bitno da znate jeste da jeftini shared paketi koji se kod nas mogu naći za 50 – 60 KM godišnje baš i neće raditi sjajno. Preporučujem vam da uzmete cloud hosting sa minimum 1 GB RAM-a, 20 GB i dedicated procesorom. Takav hosting će vas na CloudWays-u, kompaniji koju ja koristim za veliki broj sajtova i toplo preporučujem svima, koštati 10 ak EUR mjesečno.
Kliknite ovdje da biste registrovali hosting na CloudWays-u
Treći korak – Spajanje domena i hostinga i instalacija WordPress-a.
Ovo je čisto tehnički korak i objasniću vam ga pomoću screenshotova. Ukoliko budete imali problema prilikom spajanja ili instalacije, kontaktirajte sjajan CloudWays Live Chat support ili pišite meni.
Započnimo sa instalacijom WordPress-a na našem novom serveru:
Nakon instalacije imaćemo našu aplikaciju dostupnu. Kliknimo na nju i odaberimo opciju Domain Management:
U polju koje dobijemo upisaćemo naziv našeg sajta i ekstenziju, te sačuvati promjene. Naredni korak jeste da na servisu gdje smo kupili domen podesimo parametre kako bi servis znao sa kojim hostingom spojiti domen.
U screenshotovima je primjer sa servisom NameCheap, koji toplo preporučujem. Nakon kupovine domena (ne opisujem kroz screenshotove jer je procedura prilično jednostavna) pristupamo našem nalogu, i u opciji “Domains” pronalazimo domen koji smo upravo kupili:
Sada ćemo odabrati opciju “Advanced DNS” i u prozoru koji dobijamo dodati dva “A” DNS zapisa. U polje “Value” koje je kod mene prekriženo žutim markerom upisaćete IP adresu vašeg CloudWays servera. IP adresu ćete lako naći, kliknite na server na CloudWays-u i imaćete polje “PUBLIC IP”
O gore navedenim stavkama se može mnogo toga pisati, ali ne želim da previše ulazim u tehničke detalje. Ukoliko imate problema sa bilo kojim dijelom, pišite mi na gradimir@digivox.ba :).
Četvrti korak – Dizajn sajta
Osnovna WordPress instalacija vizuelno i nije previše atraktivna. Ali pomoću dvije vrste ekstenzija koje možemo instalirati – Tema i plugina, možemo od našeg WordPress sajta napraviti mnogo toga, između ostalog i jedan baš reprenzetativan web shop.
U ovom koraku imate dvije mogućnosti. Prva je da odaberete jednu od namjenskih eCommerce tema. Postoji ih veliki broj i vjerujem da ćete pronaći jednu koja vam odgovara. Najpopularnije mjesto za kupovinu takvih tema jeste ThemeForest. Pogledajte eCommerce teme sa ThemeForest-a na linku ispod:
Druga opcija jeste da samostalno dizajnirate vaš sajt odnosno da napravite temu. Ovo vam iskreno preporučujem. Mi se najčešće odlučujemo za ovu soluciju, iako je nešto zahtjevnija i potrebno je više vremena da se sve završi. Razlog za to je što dobijate krajnje rješenje koje je apsolutno krojeno prema vašim potrebama i odgovara dizajnu koji vi želite.
Ako se odlučite za ovu opciju, potrebne su vam dvije stvari. Glavna stvar jeste Page Builder plugin, odnosno alat za dizajn. Ovdje je trenutno najbolja solucija Elementor Pro. Osnovna verzija Elementora je besplatna, ali nažalost ukoliko želite da koristite Elementor za vaš web shop potreban vam je Elementor Pro.
Licenca za jedan sajt košta $49 i definitivno je isplativa kupovina.
Elementor Pro možete kupiti klikom ovdje
Osim Page Builder alata, potrebna vam je basic tema koja je kvalitetna i optimizovana, na koju ćete nadograđivati sve ostalo.
Moja topla preporuka je Astra tema. Dovoljna je free verzija:
Kao što sam napisao u uvodu, ostaviću vam dosta resursa kako biste savladali tehnička pitanja i nejasnoće. Kada su u pitanju Astra i Elementor i dizajniranje sajta, preporučujem WPCrafter.com i WPTuts Youtube kanal. Na ta dva linka imate sve, stvarno ne trebate tražiti dalje.
Peti korak – Podešavanje Woocommerce-a i dodavanje proizvoda
Woocommerce je plugin za WordPress koji će od našeg sajta napraviti web shop, odnosno omogućiti nam da dodajemo proizvode, primamo narudžbe, upravljamo sa plaćanjima i da imamo sve ostalo što jedan web shop treba da bi funkcionisao.
Osnovna verzija plugina je besplatna i dovoljna je za početak, dok ćete neke specifične module i dodatke trebati platiti.
Prije nego što krenete sa dodavanjem proizvoda, potrebno je da obavite osnovna podešavanja, što uključuje podešavanje valute plaćanja, načina plaćanja, vrsta proizvoda i slično. Sama procedura je jednostavna i plugin vas vodi kroz sve korake.
Kada je u pitanju način plaćanja, preporučio bih vam da za početak odaberete Cash on Delivery, odnosno plaćanje pouzećem, jer kartična naplata je tehnički mnogo zahtjevnija za implementaciju i zahtijeva ugovor sa bankom koja će obavljati naplatu.
Preko osnovne verzije Woocommerce-a možemo prodavati različite vrste proizvoda. Bitno je da odaberemo adekvatnu vrstu, jer će od toga zavisiti i karakteristike koje možemo odabrati. U nastavku vam donosim osnovne vrste proizvoda, a instalacijom ekstenzija možemo dobiti i neke nove.
VRSTA | NAMJENA |
Simple/Jednostavan proizvod | Standardni, unikatni proizvod koji nema varijacija. Primjer – Knjiga, telefon, laptop… |
Grouped/Grupirani proizvod | Kombinacija Simple proizvoda koji čine jednu cjelinu. Primjer – Odjevna kombinacija koja se sastoji od majice, hlača, patika, čarapa… |
External/Vanjski proizvod | Proizvod koji će prilikom klika na “Kupi” voditi ka nekom drugom sajtu. Koristi se u Affiliate marketingu. |
Virtual/Virtuelni proizvod | Vrsta Simple proizvoda u kom se ne unosi shipping odnosno podaci za dostavu. Primjer – pristup zatvorenoj zajednici, članstvo. |
Downloadable/Moguć download | Vrsta Simple proizvoda gdje kupac nakon plaćanaj dobija link za preuzimanje. Primjer – eBook |
Variable/Varijabilni proizvod | Proizvod koji ima varijacije. Primjer – Majica sa različitim veličinama i bojama. |
Kada odaberemo adekvatnu vrstu proizvoda, popunjavamo dostupna polja odnosno karakteristike proizvoda.
Naziv opcije | Opis |
SKU | Opcionalno polje, predstavlja unikatni identifikator artikla, odnosno šifru pod kojom artikal vodite u vašem sistemu. |
Price/Cijena | Cijena artikla. Može biti snižena, možemo i zakazati sniženje |
Manage Stock | Da li želimo upravljati lagerom? Ukoliko odaberemo “Da” i unesemo broj artikala na stanju, svaki put kada neko naruči jedan od artikala smanjivaće se količina na stanju. Kada ga više ne bude na stanju, prikazaće grešku ili neće uopšte prikazati artikal na shopu. |
Stock Qty | Količina artikala na stanju |
Stock Status | Da li je ili nije na stanju |
Allow Backorder | Da li želimo dozvoliti narudžbe čak i ako datog artikla nemamo na stanju. |
Sold Individually | Ukoliko odaberemo Da, kupac će moći kupiti samo jedan komad datog proizvoda. |
Weight | Težina proizvoda. Ukoliko smo podesili da težina utiče na cijenu dostave, ovo polje će odrediti krajnju cijenu dostave |
Dimensions | Dužina, širina i visina. Takođe možemo podesiti da utiče na cijenu dostave |
Shipping Class | Kategorija dostave, ukoliko imamo kategorija za dostavu u ponudi |
Purchase Note | Poruka za kupca proizvoda, npr. uputstvo za upotrebu. |
Menu Order | Ukoliko želimo da ovaj proizvod uvijek bude “istaknut”, možemo koristiti ovu opciju |
Enable Reviews | Da li želimo omogućiti utiske korisnika za ovaj proizvod? |
Na kraju, ne zaboravite da dodate kvalitetne fotografije proizvoda jer su one jedna od najbitnijih stvari u procesu prodaje.
Zaključak
Kada dodate sve proizvode možete krenuti sa prodajom! Promovišite vaše proizvode putem društvenih mreža ili Google Ads kampanja, napravite giveaway ili nagradne igre ili pišite sadržaj i optimizujte vaš web shop kako bi rangirao na pretraživaču. O digitalnom marketingu se može mnogo pisati, a neke tehnike i metode možete pronaći na blogu Moje Digitalna Akademije
Ukoliko smatrate da vam mogu na bilo koji način pomoći u digitalizaciji vašeg poslovanja, kontaktirajte me na gradimir@digivox.ba