Branding ili Direct Response marketinški pristup?

Piše: Gradimir Stanković

Kada kreiramo marketinšku kampanju, moramo razmišljati o krajnjem cilju koji želimo da postignemo. Mnogi će pomisliti da je kranji cilj uvijek prodaja, odnosno da trebamo prodati što veću količinu proizvoda ili usluge koju promovišemo. No, to ne mora uvijek biti tako.

Brendovima je veoma bitno da kod kupaca stvore povezanost sa svojim proizvodima, kako bi se kupci u moru alternativa odlučili za njihove proizvode. Ovo je suštinska definicija brendinga i to se ne može uvijek postići ako nam je kranji cilj svake marketinške kampanje prodaja.

Hajde da pogledamo prosječnu TV reklamu iz druge perspektive. Zamislite reklamu za jogurt, srećna, nasmijana porodica se okuplja za trpezarijskim stolom, servira se večera i naravno tu je i jogurt kao dominantni dio te večere. Cilj ove reklame nije da vi odmah ustanete iz vaše fotelje, otrčite do marketa i kupite taj jogurt. Ne, cilj je da vam ta reklama generiše pozitivne emocije i da vi te emocije povežete sa tim brendom jogurta, kako biste sutra, za sedmicu ili za mjesec dana, kada budete stajali u marketu ispred rafe sa jogurtima, uzeli upravo taj jogurt.
Ta ista kampanja se danas najčešće prenosi na više različitih kanala, tako da će vas ta srećna porodica dočekati i na bilbordu pored puta, na omijenom portalu, na objavama i storijima na društvenim mrežama, Youtube video reklami i slično.

Šta mislite, kako izmjeriti efektivnost te reklame? Sigurno je da ne možemo direktno saznati do kog obima prodaje je samo ta reklama dovela. Efektivnost branding kampanja se najčešće mjeri u reach-u odnosno dosegu, što predstavlja broj osoba koje su pogedale istu.
Još jedna, za nas veoma bitna karakteristika ovog pristupa se ogleda u tome da je Branding pristup veoma skup. Snimiti reklamu, zakupiti veliki broj kanala i pozicija, i to sve bez direktno mjerljivih rezultata u vidu prodaje i to sve raditi ne jednom već konstantno ne može svaki biznis. Zbog toga Branding pristup mnogo više koriste veliki brendovi sa velikim marketinškim budžetima.

Sa druge strane, Direct Response pristup ima za cilj da generiše prodaju odmah. Svi bilbordi koji vas obavještavaju o sniženjima, posebnim akcijama i slično su Direct Response, jer za cilj imaju da Vi što prije prošetate do prodavnice i obavite kupovinu.
Svi oglasi na društvenim mrežama koji vas pozivaju da se prijavite, kupite proizvod, iskoristite popust i slično, su Direct Response.

Zašto je bitno da znamo razlike između ova dva pristupa? Zbog toga što se zavisno od toga kakav pristup koristimo, za ova dva pristupa radi različito planiranje, plasiraju potpuno različite poruke, prave potpuno različiti grafički vizuali, pišu potpuno različiti tekstovi objava i razvijaju potpuno različiti sajtovi. Ako napravimo direct response kampanju i pošaljemo potencijalnog kupca na naš sajt koji nema elemenata prodaje, nećemo postići puno.


Kod Direct Response pristupa metrike uspješnosti kampanja su potpuno drugačije. Ovdje možemo efektivno pratiti nama marketarima tri veoma bitne metrike, a to su ROI, ROAS (Return on Investment ili povrat na invesiticiju, ROAS – Return on Ad Spend – povrat na ulog u oglašavanje, ROI obuhvata i druge troškove koji nisu direktno vezani za oglašavanje) i CR (Conversion Rate, odnosno stopa konverzije, odnos broja posjeta i broja prodaja/leadova/registracija). Ako smo u kampanju uložili 100 EUR, imali 1000 klikova, 50 prodaja i generisali 500 EUR, imaćemo ROAS od 500% i CR od 5% što je u većini slučajeva dosta dobro. ROI i naša profitabilnost opet zavisi od drugih troškova, ali i to je metrika koju možemo izmjeriti.

U ovoj borbi ne postoji bolji ili lošiji. I jedan i drugi pristup treba kombinovati zavisno od situacije i budžeta na raspolaganju.

Digivox je primarno Direct Response agencija, što znači da se baziramo na postizanje mjerljivih rezultata za naše klijente, u vidu prodaja, leadova ili registracija, ali uz to vodimo računa i o bitnim elementima brendinga.

Share this post :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Popular Categories

Newsletter

Get free tips and resources right in your inbox, along with 10,000+ others